Intensieve handel in privé gegevens door bedrijven brengt grote risico’s met zich mee

Mensen worden soms plat gebeld

We wisten al dat grote multinationals zoals Google en Facebook het niet zo nauw nemen met de privacy, en dat er regelmatig sprake is van datalekken, maar vandaag heeft het Algemeen Dagblad een schokkende reportage over de handel in privégegevens ook van kleinere bedrijven. Het blijkt op grote schaal voor te komen. De gegevens kunnen behalve op leeftijd, adres en andere gegevens ook betrekking hebben op het burgerservicenummer. Vooral energiebedrijven lijken er gebruik van te maken, en ook in gegevens uit datalekken wordt volop gehandeld. Mensen worden lastig gevallen aan de telefoon. Het Bel me niet Register werkt niet. Ook kunnen kwaadwillenden allerlei vormen van fraude plegen, zoals identiteitsfraude. Op 23 juli werd bekend, dat er maandelijks vermoedelijk tientallen namen en adressen uit het kentekenregister worden verhandeld, mogelijk voor criminele doeleinden. Lees hier het artikel op RTL nieuws.


Ondanks de nieuwe privacywetgeving blijken privacybeloftes na faillissement van een bedrijf niets waard. Curatoren verkopen complete klantenbestanden zonder toestemming van consumenten. De toezichthouder grijpt niet in. Lees artikel in de Groene van een half jaar geleden.

Pas op met het invullen van enquêtes!. Vaak heb je dan expliciet toestemming gegeven dat in je gegevens wordt gehandeld. Ook gebruiken energiebedrijven verkooptrucs waarbij je zonder het te weten een nieuw (energie) contract afsluit. 

Wat niet in het artikel in het Algemeen Dagblad staat is, dat ook andere bedrijven zoals elektronicaconcern BCC, die over een uitgebreide database van de klanten beschikt, althans tot voor kort, intensief samenwerkte met energiebedrijven. In de winkels was een verkoper van een energiebedrijf constant aanwezig en de verkopers van BCC verwezen je naar die verkoper, gepaard gaande met extra kortingen als je bij BCC elektronica materiaal of bijvoorbeeld een wasmachine aanschafte.

De reden dat energiebedrijven zo hevig nieuwe klanten proberen te werven is waarschijnlijk, dat  de eigenaars hun winsten niet halen uit het afsluiten van energiecontracten, maar uit een zo groot mogelijke aantallen klanten. Het bedrijf wordt dan bij ene eventuele verkoop veel meer waard, omdat de waarde wordt bepaald door de aantallen klanten.

Lees hier het artikel in het Algemeen Dagblad. 

Zie ook andere artikelen op deze blog

Woningcorporaties precies op de hoogte van privéleven huurders. 

Geeft NOOIT uw Digid code af, ook niet aan functionarissen van de overheid

De neoliberale Grote Broer

Meer over het onderwerp onder het label privacy.

Piet van der Lende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *